facebook
youtube

Taką ilość dróg w ciągu najbliższych dwóch lat ma wybudować w Bydlinie i Krępie Słupskiej partner prywatny, który zostanie wybrany w rozpoczętym przez Gminę Słupsk dialogu konkurencyjnym odbywającym się w formule partnerstwa publiczno-prywatnego dotyczącego budowy i utrzymania dróg gminnych.

Partner prywatny zostanie wybrany w oparciu o ustawę prawo zamówień publicznych w związku z art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, oszacowana przez nas wartość zamówienia wynosi około 30 milionów zł. Łączna długość dróg przewidzianych do wykonania w ramach 3 lokalizacji tj. osiedli domów jednorodzinnych w Bydlinie: osiedle „Złoty Potok” oraz ulic: Wczasowej, Spokojnej, Pogodnej, Wspólnej, Dębowej i Kasztanowej oraz w Krępie Słupskiej osiedla „Kwitnące ogrody” wynosi 13,3 km. Gmina przekaże partnerowi prywatnemu dokumentację techniczną wraz z pozwoleniami na budowę, natomiast partner prywatny wybuduje drogi oraz zajmie się ich bieżącym całorocznym utrzymaniem przez okres od 8 do 12 lat.Procedura wyboru wykonawcy w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego jest dość skomplikowana i pracochłonna. Robimy wszystko aby zakończyła się sukcesem. Mamy nadzieję, że już pod koniec maja bieżącego roku uda nam się wybrać partnera, który niezwłocznie przystąpi do budowy. Jest to pierwszy w naszym regionie projekt realizowany w tej formule mający za przedmiot budowę dróg osiedlowych. Dzięki partnerstwu mieszkańcy będą mogli korzystać z nowych dróg (w założeniu budowa ma trwać nie dłużej niż 2 lata) oraz bezpiecznie i wygodnie dojechać do swoich domów, a Gmina przez okres określony w umowie będzie ponosić koszty tych inwestycji. Istniejące rozwiązania prawne powodują, że partnerstwo publiczno-prywatne jest atrakcyjnym sposobem realizacji i finansowania gminnych inwestycji. Do najważniejszych korzyści z realizacji projektu w formule PPP można zaliczyć:

- maksymalizację wykorzystania mocnych stron każdego z partnerów,

- redukcję zaangażowania kapitałowego strony publicznej,

- możliwość skierowania środków publicznych na inne przedsięwzięcia,

- zwiększenie efektywności realizacji inwestycji,

- oszczędności wynikające z ograniczenia liczby przetargów,

- poprawienie efektywności kosztowej i możliwość planowania długookresowych wydatków

- projekt bez wpływu na bilans partnera publicznego (wskaźnik zadłużenia samorządów)

Projekt w pierwszym etapie prac został poddany analizie prawno-ekonomicznej i został rekomendowany do realizacji.Biorąc pod uwagę fakt, że środki unijne na budowę dróg gminnych nie są dostępne (brak programów do których można kierować wnioski), uznaliśmy, że jedyną szansą na szybką realizację tych bardzo potrzebnych mieszkańcom inwestycji jest wykorzystanie nowego podejścia. Uważamy, że formuła PPP jest atrakcyjnym sposobem realizacji gminnych inwestycji dającym szansę na ich szybsze wykonanie, a przede wszystkim osiągnięcie celów założonych przez gminę w obszarze rozwoju infrastruktury dróg. Dzisiaj możemy zadeklarować, że dołożymy wszelkich starań, aby rozpoczynający się etap rozmów w ramach dialogu konkurencyjnego do którego to zgłosiło się 4 oferentów zainteresowanych współpracą w tym projekcie, umożliwił nam podjęcie decyzji odnośnie zawarcia wieloletniego kontraktu z wybranym partnerem prywatnym.