facebook
youtube

Gmina Słupsk prawie rok temu zdecydowała się na rozpoczęcie długotrwałego procesu związanego z realizacją inwestycji drogowych w nowej formule -w drodze partnerstwa publiczno-prywatnego. Zamierzamy powierzyć wybranemu partnerowi prywatnemu budowę dróg osiedlowych w 3 lokalizacjach: Krępie Słupskiej -osiedlu Kwitnące Ogrody, Bydlinie -osiedlu Złoty Potok i drogach na osiedlu (po prawej stronie wjeżdżając do Bydlina od strony Słupska), ulicach: Pogodnej, Wczasowej i Spokojnej. Wybudowanych zostanie około 14 km nowych dróg. Łączna długość dróg przewidzianych do utrzymania w tych lokalizacjach przez następne 8 lat wyniesie 23 km.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem -w najbliższych dniach zakończy się proces oceny oferty i dojdzie do podpisania umowy z partnerem prywatnym. Budowa powinna rozpocząć się z początkiem 2019 roku. Cały proces inwestycyjny jest podzielony na 6 etapów, koszt całego przedsięwzięcia budowy i utrzymania dróg na okres 8 lat wyniesie 50.322.416,18 zł. Zgodnie z ofertą partnera prywatnego faza inwestycyjna potrwa około 18 miesięcy.

W postępowaniu na wybór partnera prywatnego uczestniczyły 4 podmioty. Ostatecznie po etapie dialogu technicznego i konkurencyjnego jeden z nich zdecydował się na złożenie oferty – konsorcjum firm BDB Partnerstwo Sp. z o.o. i Krężel Sp. z o.o.

Ofertę obecnie analizują pracownicy urzędu. Radni Rady Gminy na ostatniej sesji podjęli uchwałę o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy z wybranym partnerem prywatnym. Realizacja inwestycji w modelu PPP, jak wskazują na to doświadczenia w Europie, jak również pierwsze polskie projekty; pociągają za sobą wiele zalet i korzyści.

Do najważniejszych z nich naszym zdaniem należy możliwość pozyskania dodatkowego kapitału oraz sfinansowania inwestycji bez obciążania ustawowych limitów zadłużenia -to główne argumenty dla polskich samorządów przemawiające za zaangażowaniem się w PPP.

Dla nas ważne było również przyspieszenie procesów inwestycyjnych w gminie, dzięki czemu mieszkańcy już niebawem otrzymają do korzystania nową infrastrukturę na którą przy realizacji inwestycji w modelu tradycyjnym musieliby poczekać kilka lat.